torsdag 7 juli 2011

Hemkokat

Hej!

Jobba med ryggskott är inget jag rekommenderar. Gör det inte!
Jag min dumma nöt gör det och får väl skylla mig själv, inte blir jag bättre iaf, snarare sämre. Snart är det ledig helg och jag får väl vila upp mig då.

Många av er undrar över min choklad marmelad som jag gör själv. Eftersom jag har gjort två satser nu så tänkte jag ge er receptet. Superlätt och gott!




Choklad marmelad

1,75dl grädde
1 dl röd mjölk
1,5 dl socker
1 msk smör
100 Marabou choklad

Koka allt utom chokladen i kastrull tills den har tjocknat på sig lite. Det tar ca 15-20 minuter för mig.
Ta bort kastrullen från plattan och hacka ner chokladen, rör om tills den blir slät.
Häll i en ren burk och återslut.
Förvaras i kylskåp. Man kan få ta fram den en stund innan användning om den blir för hård. Ju längre du kokar desto hårdare blir marmeladen.
Om ni gör den vita choklad marmeladen så rekommenderar jag att använda 150g vit blockchoklad.
Choklad marmeladen går utmärkt att smaksätta med apelsin, mint, lime mm.
Jag brukar använda min choklad marmelad till allt möjligt, fyllning till bullar, mina enkla wienerbröd som jag bjöd på häromdagen, i kakor, till glass, på scones mm. Här är det bara fantasin som sätter gränser.
 
Jag passade även på att göra en burk med Smulgubbssylt. Vi får så otroligt mycket smulgubbar i år att vi inte hinner med att äta upp dem. Jag smaksatte sylten med en vaniljstång. Mums!


Jag kokar bara bären med socker efter smak (hur söt vill man ha den) i ca 10 minuter. Skumma noga.

Dessa recept är även perfekta att ge bort i fina burkar. Vi har väl alla någon som man inte har en aning om vad man ska köpa för något till. Alla uppskattar väl hemmagjort;)

Nu blir det Ernst i fatboyen (frågan är bara hur jag ska ta mig upp ur den sen)

7 kommentarer:

  1. Chokladmarmelad lät spännande. Min man är galen i choklad :-) Tack för receptet.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Har varken smakat eller gjort choklad marmelad, måst testa detta...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Mmmm ! lät gott och spännande ! Tack för tipset !
    Krya på ryggen .
    Kramar // Susanne ♥

    SvaraRadera
  4. Vilka smarrigheter! Här använder vi inte marmelad överhuvudtaget men den där med choklad måste jag bara prova!!
    Ta hand om ryggen nu!

    Kramar Helena

    SvaraRadera
  5. Wow chokladmarmelad!!! Jag som har choklad som största last måste ju prova ditt recept!! Men vad i hela fridens dar' är smulgubbar???

    Hoppas att din rygg blir bättre snart, men du måste ju vila och inte utsätta stackars ryggen för en massa extra belastning;-)

    Ha det fint och må så gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. Chokladmarmelad har jag köpt några gånger, det har varit supergott. Kul att du gör din egen, kanske skulle man testa....Kram Johanna

    SvaraRadera
  7. Tack för dina underbara recept! Måste prövas!! Kolla in min Baileyscheesecake om du inte gjort drt redan! Kram Lotta

    SvaraRadera