lördag 10 mars 2012

Blåbär

Blåbärspaj hör till sommaren tycker jag, men visst är det gott även på vintern.

Min pappa sa häromdagen:
- Nu måste ni äta upp lite blåbär då vi har en hel frys full kvar. Det står inte på förrän det ska plockas nya.

När solen sken svängde jag ihop en blåbärspaj, tog ut den ur ugnen när det spöregnade och vi åt den till stora flingor som föll från himlen. Tänk vad vädret skiftar snabbt.





Visste ni att ca 17% av Sveriges yta täcks av blåbärsris?

Blåbär har länge använts som naturmedicin mot diarré, febernedsättande, hudproblem. Senare har det också upptäckts att blåbär skyddar och stärker minnet, synen samt sänker blodtrycket. Har ni barn som är lösa i magen så är blåbär toppen för att stoppa upp.

Tänk vilken tur jag har när min pappa älskar att plocka bär och min mamma tycker om att rensa dem. Hur man nu kan tycka om att rensa bär är för mig en gåta. Det kommer nog jag aldrig att förstå.

Det får nog bli en blåbärskräm någon dag också.

11 kommentarer:

  1. Lilla hjärtat! Tänk jag hade en mamma som fullkomligt ÄLSKADE att plocka o rensa blåbär o lingon o sen ge till sina 6 barn!! Täm
    nk om man ens hade den tanken,bara var gla att man fick! Så fina bilder du visar..Tack för det..Kramis Gunilla

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott med blåbär kanske får ta och göra en paj i morgon har också blåbär i frysen fast jag har fått plocka mina själv ;o) men brukar ha turen att få kantareller istället ;o)
    Ha en underbar söndag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. Vilken lyx o få så mkt blåbär! vilken tur att de kompletterar varandra o gilla r olika saker :). Ser ljuvligt gott ut.
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Hej tänk att naturen innehåller så mycket som är bra till allt möjligt o inte bara gott att äta :)
    De där såg smarrigt ut!
    Hmm ja inte är de kul o rensa varken bär eller svamp.

    Ha en skön söndag
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  5. HEJ..

    blå bär kan man inte ha för mycket av i frysen, lyckost dig.. säger jag bara !! Mums, pajen ser verkligen jätte god ut.

    Vilken härligt söt liten tjej ni har fått, Grattis !!

    // elisabeth i V-by

    SvaraRadera
  6. Så gott
    Ha en fin söndagskväll och en bra början på den nya veckan!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Oj vad det ser gott ut! Ja inte kan jag förstå heller att det kan vara roligt att rensa bär;) Men bra är det för dig;)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  8. Mums så gott det ser ut! Älskar blåbärspaj! Du har verkligen lyx som får bär gratis :) ta vara på det! :) Ha en trevlig kväll! Kram Josefine

    SvaraRadera
  9. Håller med, hur kan man tycka det är roligt att rensa...varken rensa eller plocka är min grej, men baka en paj det gör jag gärna! Och äter den förstås, just blåbärspaj är väl den absolut godaste som finns! mmm!

    SvaraRadera
  10. Halloj! Har en svärfar som skämmer bort oss med div bär, så idag har jag oxå bakat blåbärspaj, så himla gott och det påminner om sommaren! Kraaam.

    SvaraRadera
  11. Åh jag vill också ha blåbär. Farfar (till barnen) gillar inte att plocka blåbär bara lingon... Så lingonsylt har vi. Och kantareller. Ska vi byta grejor, ska vi byta grejor med varann... ?
    Va söt Tyra är!

    Ha de gott!

    SvaraRadera