torsdag 3 maj 2012

Dvärgträd & olydiga varelser



Tjingeling i stugorna!

Visst har vi underbart väder nu!
Vi njuter och är ute heeeela dagarna och lapar sol. Vill inte berätta vad det ska bli för väder några dagar nu men till veckan kommer solen igen.

Idag köpte vi några träd till trädgården. Det blev...

Dvärgkörsbär
"Kojou-no-mai"

100cm stam och kompakt växande klotformig krona med späda krokiga grenar och små söta rosavita blommor på bar kvist tidigt på våren. Zon 1-5



Dvärgsyren
"Palibin"

60cm stam med klotformigt kompakt växtsätt. Översållas med små lilarosa doftande blomklasar i Maj. 
Zon 1-6


Eftersom det kan bli minusgrader några nätter nu så har vi täckt över jordgubbs plantorna som blommar. Fryser blommorna blir gubbarna missbildade eller så blir det inga alls. Tyvärr så hittade två av våra katter in i det varma växthus som bildades under täckduken och sov gott bland plantorna. 
Vet inte vad jag ska ta mig till med dessa olydiga varelser:)





Till veckan har jag planerat att så resterande i köksträdgården samt blommor. 
Vilken härlig tid vi har nu...



9 kommentarer:

  1. Hej
    Så fina små träd du har ;)) jag har liknande, samma dvärgsyren som är så fin. Sen har jag mandelkörsbär men iår händer ingenting ;(( är rädd att de dött!
    kram susanne

    SvaraRadera
  2. Hahah jag har precis kikat på samma träd som du :) Vill har 3 st uppstammade syrener vid staketet men sambon är inte med på samma bana än så de krävs lite övertalning.

    Oj va mysigt matte har gjort till missarna :)
    Hoppas de är försiktiga där under.

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Åh vilka härliga träd;) Gillade dvärgsyrenen mest... Visst är det härligt när solen skiner och värmen äntligen är här, fast idag är det ändå ganska skönt med lite mulet då huset behöver städas;)

    Önskar dig en härlig helg
    KRam

    SvaraRadera
  4. naaww så mysigt dom har den dina små olydiga ;o)

    Den där dvärgsyrenen blev jag lite sugen på, tack för tipset =)

    Här skulle vi fått S ** idag men än så länge ser det ut som vår ute =)

    SvaraRadera
  5. Vilka söta små träd!
    Nu blir jag sugen på att plantera nytt jag med!

    Ha det fint!

    Kram Liza

    SvaraRadera
  6. Så fina körsbärsträd. Hoppas att det inte blir så farligt med vädret som utlovats under helgen.
    Katterna ser ut att ha det ganska skönt där bland plantorna :)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  7. Vilka jättesöta träd! :) Härligt med vårsol. Här har det regnat hela dagen.. Men kanske våren kommer igång på allvar då med gröna knoppar på träden :)

    Hoppas att ni får en riktigt skön fredag!

    Kram Josefine

    SvaraRadera
  8. Dvärgkörsbärsträd skule jag vilja ha! Hur hög blir en sån eller måste man klippa och forma den hela tiden?
    Härlig bil lilltjejen har fått förresten, en sån vill JAG också ha (säkert mina killar också hihi).
    Trevlig helg!
    kram

    SvaraRadera
  9. Jag har också en dvärgkörsbär, men den är inte så stor... sitter i en kruka.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera