onsdag 13 juni 2012

Svalkande sommar lemonad






Vad vore en varm sommardag utan en svalkande lemonad...


Citron lemonad



4 stora citroner
2 påsar citronsyra
ca 1-1.5kg socker
1L vatten

Tvätta citronerna och skalet tunt med en potatisskalare. 
Varva skal, socker, citronsyra och citronsaften samt köttet i en stor bunke. 
Koka vattnet och häll över. 
Rör om tills sockret har smält. 
Låt stå svalt 1 dygn. 
Sila sen genom silduk ca ½ timme och tryck ur den sista vätskan sen. 
Häll upp i rena flaskor och förvara i kyl eller frys.

Av denna sats blir det ca 2L lemonade och den blir väldigt stark och behöver spädas väldigt mycket, med både is och vatten. Med andra ord så får ni lemonad hela sommaren och den håller 6 veckor i kylskåp. 


Häromdagen fick jag ett jättebra tips av Helena - Ullvi 32 som jag har testat nu. Man fryser in saft i istärningspåsar och tar fram dem portionsvis när man är sugen. Detta var perfekt med just lemonaden eftersom den ska vara iskall och en tärning är precis lagom åt gången. 
Toppen och tack Helena för tipset. 

 Jag vet att det är flera av er som blev lite nyfikna på min egen rabarbersaft. Men vet ni, nu kommer jag att vara tråkig.
Många har sagt till mig att man ska ha vissa saker för sig själv, man vet aldrig i framtiden. Och min rabarbersaft är en av de få saker som jag behåller för mig själv. Annars brukar jag vara en sån som alltid tänker på andra först och delar med mig. 
Tråkigt va, det tycker jag nästan själv också. Men kanske klokt:)
Men imorgon kommer ett nästan lika gott recept på en ny saft för mig...

7 kommentarer:

  1. Åååå vad smarrigt och gott det låter en varm sommardag.Tack för receptet.Ha en fin kväll.Kram Rita ♥.

    SvaraRadera
  2. Åhhh så mycket gott och fint! Nu blev jag din 100-rade medlem! =) Anna

    SvaraRadera
  3. Ser så gott ut med citrondrickan! Svalkar säkert gott i värmen! Alltså när det blir varmt!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Åhh skoj att du testade och gillade, himla fiffigt är det ju, för ibland är man kanske bara sugen på ETT glas, eller två.
    Och du, allt ska och behöver man inte dela med sig utav :)
    Stor kram Helena

    SvaraRadera
  5. Ser läskande och gott ut! klokt att behålla lite för sig själv också!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Både rabarbersaft och citronsaft är så gott, och godast är den man gör själv. Såg alldeles nyss på en blogg ett tips på god sommardricka.
    Hon hade blandat rabarbersaft och mineralvatten med citronsmak.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Så fräscht med lemonad.
    Fin blogg du har, jag kommer tillbaka
    Kram

    SvaraRadera