lördag 29 december 2012

På begäran -hjälp med macarons



Eftersom att det är många som har frågat mig hur jag gör mina macarons och vilka tips jag har så tänkte jag dela med mig av dem igen här.

Det finns flera olika recept på macarons och alla gillar vi olika, men tillslut hittar man det som passar en själv bäst. Vissa recept är onödigt krångliga tycker jag och inte alls nödvändiga för att få dem fina och goda. Mitt är av det enklaste laget och går jättefort att göra. 

Som grundreceptet (själva marängen) använder jag alltid samma recept. Det är själva fyllningen som är smaken och det som mest varierar. 

Ca 30 små macrons (dvs 60 delar)
Grundrecept:

90g äggvita
110g mandelmjöl (finns färdigt i affären)
170g florsocker
2msk strösocker
hushållsfärg/kakao/pastafärg

Jag börjar med att vispa äggvitan fluffig på hög hastighet i min kitchen aid (rostfria bunken) och det går lika bra med vanlig elvisp. Tilläsätter strösockret under vispning och vispar till en fast och fin skum. Jag brukar ha som riktmärke att mycket av skummet ska fastna i ballongvispen, då är det bra. 

Sikta florsocker och mandelmjöl i en fin sil (jag siktar i en skål på vågen så ser jag direkt när jag har fått den mängd som ska vara). Vänd ner i äggskummet. 
Tillsätt hushållsfärgen. 
Det är här ni kan reglera tjockheten i smeten. Är den för tjock så rör längre och hårdare så blir den lösare eller ha i mer färg. 

Spritsa ut på bakplåtspapper. Jag gör ganska små runda macroner, täcker två plåtar (ca 60-70st). En spritspåse (går utmärkt med dem på vanliga affärer) och jag använder ingen tyll utan klipper ett litet hål bara (hellre för litet än för stort hål så man får klämma ut smeten lite). 
Det är här ni första gången märker hur konsistensen på smeten ska vara. Om du vänder ner spritsen så ska smeten rinna ut lite själv. Det ska bildas en liten topp av smeten som man ser lägger sig plant när man spritsat ut ca tio stycken till bredvid (också ett mått jag har). Detta blir bättre och bättre för varje gång ni bakar. Låt vila 45 minuter på bänken. 
Grädda sen längst ner i ugnen 125 grader ca 15-20 minuter. Det beror helt och hållet på just er ugn och ni måste hålla koll och känna efter. Öppna luckan och känn om de lyfter från pappret, då är de klara (mina brukar inte lossna helt innan jag tar ut dem). Låt kallna. 

Bas fyllning:

50g mjukt margarin/smör
1 äggula
1-1,5dl florsocker
hushållsfärg/kakao/pastafärg

Blanda allt till en blank smet och smaka av med
essens efter smak
kryddor

Det är bara fantasin som sätter gränser för fyllningarna. Det går att fylla med mycket olika, chokladkräm, kola mm. Prova er fram. 
Spritsa sedan ut fyllningen och passa ihop kakorna med varandra så de blir dubbla (ta dem i kanterna annars går de sönder). 
Går utmärkt att frysa och tinar på bara 15 minuter. 

Några vanliga misstag:

* Ha hellre marängskummet tjockare än löst. Det går att jämna till senare om den blir för tjock. 
* Väg noga ingredienserna och varje gram är viktigt.
* Den rostfria bunken måste vara ren och torr för att äggvitan ska gå och vispa till fint skum. Passa även så att det inte följer med någon äggula. 
* Var noga att sila både florsocker och mandelmjöl, inga klumpar. 
* Låt dem vila på plåten 45 minuter så de får en finare och jämnare yta när de torkat lite. 
* Låt dem vara kvar i ugnen tills de släpper lite från bakplåtspappret, annars är risken att ni inte får loss dem hela och de blir för geggiga. 

Det ser säkerligen väldigt jobbigt och invecklat ut MEN det är inte så, jag lovar. Övning ger färdighet och det blir bättre och bättre. 








6 kommentarer:

  1. Så duktig du är!
    Ha en riktigt fin lördag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  2. De ser så himla fina och smarriga ut.. Får kanske testa ngn gång =)

    Ja som tur är har vi alla olika smak, men renen är cool iaf ;)

    Ha en fin lördag..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen, jag undrar bara hur det är med det där att äggen ska vara rumstempererade. Kan man strunta i det?

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen, skall försöka mig på det där nån gång ! Dom är ju så goda och vackra!
    Men mandelmjöl har jag aldrig hört talas om, men det måste väl gå lika bra att mala mandel.
    Önskar dig ett gott slut o gott nytt år !

    SvaraRadera
  5. Tack för tips!!! Jag har aldrig bakat Macarons men är löjligt förtjust i dem, kanske ska försöka ge mig på dessa nu när du gett sådan bra beskrivning!

    Kram, Jenny

    SvaraRadera