lördag 6 april 2013

En lång resa som vi aldrig kommer att glömma - vår dotters födelseland


Jag har ju tidigare lovat att jag ska visa lite mer från vår långa resa till Bolivia. 
Resan till vår dotter.

Vi var borta nästan 3 månader, en resa som drog ut flera veckor på tiden. Ett land i fruktansvärd fattigdom på många ställen. Men ändå ett land med väldigt många fina ställen och väldigt vänliga och fina människor. Men det är svårt att komma till ett land så långt borta där man ska börja sin resa till att bli förälder, samtidigt som man ska försöka leva som vanligt. Men en resa vi aldrig kommer att glömma och det absolut bästa vi har gjort. Landet som gav oss det allra finaste gåva
Vår dotter


 Efter mååååånga timmar i luften, väntan och mellanlandningar (en natt i Amsterdam) kom vi tillslut till den sista och kortare resan från Lima - Peru till Santa Cruz - Bolivia. 

Hela första dygnet var jag dålig och fick inte behålla nåt. Min taskiga mage hade gett upp med all snabbmat och flygplansmat under 2 dygns på resande fot. Men sen så, måste jag säga att vi klarade oss skapligt resten av resan.....eller skapligt och skapligt (men bättre än vad vi trodde innan vi åkte)......jag fick halsfluss två gånger, Danne magsjuka en gång och hög feber samt lättare ögoninflammation. Men det hade kunnat vara värre. Det som var det svåra var att få rätt medicin, vi var väldigt fega där eftersom allt finns receptfritt och är tokstarkt. Vi ville dubbelkolla allt. 

Vi bodde på ett lägenhetshotell i 2 rum och kök. Det var bra och man blev väldigt uppassad på alla sätt och vis. All service är välkommen såna gånger och renbäddad säng varje dag medan vi var och åt frukost var ren lyx. Två bitar choklad låg sedan på sängen. 
Amaryllisen blommade i rabatten utanför barnhemmet (det var ju faktiskt jul här hemma under tiden också). När det regnade så kan jag lova att det REGNADE. Det öste verkligen ner och blev översvämningar direkt. Avloppen hängde inte med. Men parkerna var underbart vackra och mycket grönska där. Det fanns låååånga promenadstråk för oss vilket vi fördrivde tiden på. 

Hotellområdet hade flera poolområden och vi badade nog varje dag kan jag nästan lova. Precis utanför vår ingång fanns en stor pool och en väldigt varm bubbelpool. Just i bubbelpoolen hände en märklig sak. Det var knappt någon som kunde engelska och efter några veckor tänker man inte sig för vad man säger, ingen förstår ju iaf. I bubbelpoolen en kväll pratade jag och maken om allt möjligt och det satt även ett till par där samtidigt. De pratade spanska som alla andra men efter kanske tjugo minuter flinar mannen och säger:
- Kommer ni också från Sverige?
Gissa om vi blev chockade och samtidigt som vi funderade på vad vi hade pratat om. Det visade sig att han bott i Bolivia i flera år och jobbade på SIDA i La Paz. Han hade skaffat flickvän där och bodde numera i Bolivia. Kul var det och vi fick mycket bra tips och råd. Vi kunde då börja äta frukt som vi tidigare inte vågat göra. Många hade dött av just bekämpningsmedlet på frukten och det var en stor nyhet där då. Det fanns en vätska man skulle lägga frukten i före som tog död på allt skit och sen var det helt ok. Gissa om vi blev glada. 

På hotellområdet som var på hela 6 hektar fanns tennisbana, vollybollplan, fotbollsplan (där kända spelare tränade), gym, skönhetssalong, frisör, restauranger mm. Gigantiska Hibiskusträd där dagens blommor föll av varje kväll. Så vackert!

 Vi var till Guembe - fjärilslandet en dag. En underbar park med djur, naturpooler och växter. Hur underbart som helst att promenera och bada där. Den höga bambun "klockade" häftigt i vinden (högst upp till höger) . Gissa om jag ville ta hem några plantor:)
Kaninerna hade en egen ö där de levde i sina gångar. Väldigt smart att ha dem på en ö, där kan de inte smita. Supergod mat åt vi och hur billigt som helst. Man blev väldigt bortskämd med servicen men så tacksamt. 

Fruktträden som fanns där var jag riktigt imponerad av. Mangoträdet utanför vår lägenhet kikade jag upp på varje dag vi gick till frukosten. Mums!
Till ett stort zoo åkte vi också. 10kr kostade inträdet och där fanns alla sorters djur. Många konstiga arter som vi aldrig har sett tidigare och vi försökte lista ut vad de hette på skyltarna. Men björnarna (längst ner till vänster) hade bara en smal vattenfåra som inhägnad och där gick vi vidare ganska snabbt. Som vi vet så är ju inte björnarna rädda för vatten så det där förstod vi inte riktigt. Jag som stod ca 1 meter från den uppstoppade leoparden höll på att skita ner mig när han öppnade ögonen och gäspade. Han levde ju!!!!!

 En favorit var vattenlandet. Det var verkligen härligt och många olika pooler och aktiviteter. Det låg vi flygplatsen och ganska öppet så det fläktade tack och lov. 

Något som jag verkligen fastnade för var deras otroligt goda milkshakes. Det fanns så många varianter och de med kaffe var otroligt goda. De kan jag dregla efter än i dag. 

Annas så var det maten som jag tyckte var jobbigast. Det tog väldigt lång tid att laga maten i köket och gasolugnen var inget vidare. Tror att lasagnen var inne i 2,5 timme innan den var färdig:) Då kan ni kanske tänka er hur varmt det blev i lägenheten också när det gassade från spisen samtidigt. Tur att det var väldigt billigt med roomservice..... det blev några gånger om man säger så;)
Men det var samtidigt en underbar tid och vi fick vår dotter till oss efter bara en vecka så vi fick en mycket bra start tillsammans innan vi landade i Sverige. 
När vi landade på Arlanda kom alla känslor och ÄNTLIGEN var vi hemma på svensk mark. Vi togs emot av släkten men det kommer jag tyvärr inte ihåg så mycket av, det var så många känslor och man var så glad. Tårarna rann och vi skrattade ikapp allihopa. Tyra var eld och lågor och kände ju igen alla eftersom vi hade pratat via skype varje dag. Tack gode gud för skype (vi satt faktiskt på middagsbordet under julaftonen och var med i deras paketöppningar). 

Det är flera av er som har frågat om vår resa men av hänsyn till Tyra så kommer vi inte gå in mer på den än så här. Det är upp till henne när hon blir större vad hon vill visa och inte. Men vi kan berätta att det var jättefint och barnen hade det bra där. Det enda man kunde klaga på var att maten inte var så näringsrik som man önskade. 

Hoppas ni orkade läsa och att flera av era frågor blev besvarade. Vi hoppas kunna åka tillbaka en vacker dag med Tyra. Till landet som gav oss vår dotter - vår fina prinsessa!



10 kommentarer:

  1. Fina bilder från Bolivia, men det finaste är ju såklart prinsessan! /Susanne

    SvaraRadera
  2. Det fullkomligt bubblar över här på mig nu, gråter och är lycklig på samma gång. Jag tycker er historia är så häftig så det är inte klokt, jag får rysningar topp till tå och det är så härligt att du vill dela med dig lite. Fantastiska bilder, hade velat se det live! Önskar jag kunde få komma hem till dig en kväll och få veta mer :)

    Ha en fin kväll vännen,
    Kram Catta

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig berättelse du delar med dig av! Så underbart att allt gick bra och att ni fick hem eran prinsessa!
    Kram! Judita

    SvaraRadera
  4. Så kul att få läsa, kommer ju så väl ihåg när ni var iväg och det tog evigheter innan ni kom hem igen ;)) Det var det ju förstås värt förstår jag ;;)
    kram susanne

    SvaraRadera
  5. Spännande läsning stor kram Diana

    SvaraRadera
  6. Vad fint du skriver om er , på alla plan, viktigaste resa. Du är klok i att låta Tyra berätta om det hon ev vill. Kram Anki

    SvaraRadera
  7. Ja jisses vilken resa! :) vad mycket ni fick se och uppleva.

    Ha en skön söndag!

    Kram Verra

    SvaraRadera
  8. Vilket äventyr, tack för att du delar med dig! :)

    Bollnäs, där bodde jag också 1991-94 då jag gick livsmedelsteknisk på Torsbergsskolan...
    Ja världen är bra liten :)

    Ha d gott!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  9. Vilka underbara bilder och vilken otrolig resa och upplevelse! Tack snälla du för att du delar med dig av allt detta och tänk att ni fick med er världens finaste flicka hem!

    Stoor kraaam
    Petronella

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar resa ni gjort! Vilka upplevelser. :)
    Tack för att Ni delar med Er!

    Kram Åse

    SvaraRadera