fredag 30 maj 2014

Snart dags igen och behöver er hjälp


Hej!

Tänk om någon kunde stoppa tiden. För ca 2 år sedan hade vi dop i kyrkan och fika här hemma för Tyra. Nu är det snart dags igen, även Sally ska döpas i kyrkan. Men det är ju inte bara, det ska fixas runtomkring också. Visst, det är ju hur man gör det, vilket man bestämmer helt själv. Men just nu känns det som att vi vill ge Sally ett liknande dop som Tyra hade. 

Jag har börjat fundera på det praktiska nu när kyrkan är bokad (jättefå tider denna tid men vi fick precis då vi ville ha det, en hemlis än så länge tills inbjudningarna är utskickade). Det är så otroligt lämpligt att bjuda på plockmat/buffé vid dessa tillställningar då det är allergier till tusen. Ute eller inne (beror lite på vädergudarna men vi har som tur är en stor altan). Så här såg det ut vid Tyras dop med rosa och vitt tema











Problemet är bara att nu har man inte riktigt samma tid som man hade då och fantasin är inte heller på topp. Vi funderar så det knakar på hur vi ska ha det. Kakbuffé eller mat? 
Mina erfarenheter säger att kakbuffé är mycket mer tidskrävande och lite svårt när vi redan gjort i rosa och vitt en gång. Det blev ju en till tjej i huset (tre mot en och det märks här hemma;)

Har ni tips på någon bra plockmat/buffémat/tilltugg så länka gärna i kommentaren eller berätta mer vad det är. Det ska kunna göras i förväg samt inte behöva värmas så mycket. 
Tur att vi är i sommaren och kall mat är toppen, det finns egentligen massor men tiden att sitta och googla och leta saker finns tyvärr inte nu. Så fort solen kikar fram bor vi ute. 

Hjälp mig nu för jag vet att ni sitter på en massa bra saker



5 kommentarer:

  1. Kör samma men byt färg, lila, rött eller varför inte ljusgrönt...lycka till

    SvaraRadera
  2. så fina bilder
    Ha en fin vecka!
    Hanna

    SvaraRadera
  3. min dotter hade vinrött... band på dopklänningen och blommor på borden ...

    Pastasallad med oliver och fetaost... grillad kött och en kall sås... det mesta går att förbereda
    en hovets tårta och glassbuffe till barnen ....



    SvaraRadera
  4. Jag vet ju inte när det är dags... Tänker mig att det är en hel del vuxna med på dopet. Om JAG var där (jag är definitivt inget kakmonster) skulle jag uppskatta lite mer "vuxenmat". Pajer är ju alltid lätta att ta fram och värma snabbt ugn. Själv bukar jag byta ut 1 /2 dl av vetemjölet mot 1/2 dl mannagryn och 1 dl grahamsmjöl. Blir krispigare och (tycker jag) godare. En STOR skål med sallad med olika grönsaker och t.ex. vattenmelon som gör att den blir frisk. Naturligtvis en smarrig tårta och skål(ar) med smågodis. Dukningen kan sedan ange färgtemat. Krispigt grönt, kanske så här i försommartider? Hur som helst: GRATTIS till det nya lilla hjärtegrynet och hoppas att går bra. / Siv

    SvaraRadera
  5. Hej! Har försökt att kommentera flera gånger, men inte lyckats.
    Vet inte om det är för sent, men jag antar att det är fler vuxna än barn på dopet. Om JAG vore där skulle jag uppskatta lite mer vuxenmat ( har i och för sig aldrig varit något kakmonster). Varför inte olika pajer som går fort att ljumma i ugn eller kan ätas kalla. Går ju jättebra att laga i förväg. Tips: Jag brukar byta ut 1 ½ av vetemjölet i receptet mot ½ dl mannagryn och 1 dl grahamsmjöl. Blir både krispigare och godare, tycker jag. En stooor sallad med massor av olika grönsaker och frukter. Själv tycker jag bl.a att vattenmelon är toppen – ger friskhet åt salladen.
    Naturligtvis en riktigt maffig tårta och smågodis i skålar.
    Hur som helst… GRATTIS till det nya lilla tillskottet. Hoppas det blir en lyckad tillställning, men det utgår jag från att det blir. Du verkar ju så himla duktig! / Sissi i Göteborg

    SvaraRadera